Selasa, 12 Mei 2015

Sesi di Ladang Penternakan Kambing Bukit Perah, Seri Cheeding

TARIKH:16 APRIL 2015, KHAMIS
MASA: 2.00p.m. - 6.00p.m.


Pada hari Khamis bersamaan dengan 16 April 2015 pula, kami ke Ladang Penternakan Kambing Bukit Perah, Seri Cheeding . Perjalanan kami ke ladang tersebut memakan masa selama 15 minit. Ladang ini juga dikelilingi oleh ladang kelapa sawit yang sangat luas. Apabila kami tiba di lokasi tersebut, kami dialu-alukan oleh pemilik ladang iaitu Encik Abdullah atau lebih dikenali sebagai Bang Dollah. Beliau berusia 57 tahun dan mempunyai 2 orang anak. Beliau juga menjadi penternak kambing secara sepenuh masa. Menurut beliau ,ladang ini ditubuhkan pada tahun 2000 dan pada masa itu, beliau hanya menternak 6 ekor kambing  yang terdiri daripada 5 ekor betina dan seekor jantan. Kawasan ladang tersebut adalah seluas 100 ekar. Beliau juga menternak 68 ekor kambing termasuk kambing betina dan kambing jantan. 

Rumah penyimpanan kambing.
Kami juga dibenarkan masuk ke dalam kandang tersebut serta bermain dengan kambing-kambing tersebut. Encik Abdulah telah berkongsi pelbagai maklumat berkaitan ladangnya bersama kami.                       
Banyak kambing yang diternak oeleh pemilik ladang.

Yong Xin yang sedang memberi makan kepada anak kambing di dalam kandang.
Selepas berbual dengan Encik Abdullah, Kambing-kambing ternakan beliau dilepaskan untuk mencari makanan di sekitar ladang kelapa sawit. Kami juga turut ikut bersama Bang Dollah untuk menggembala kambing-kambing tersebut.
Kambing-kambing dilepaskan untuk mencari makan. 
Kambing-kambing yang keluar dari kandang untuk mencari makanan di sekitar kawasan tersebut.
Setelah pukul 5.30 petang, wakil kami iaitu, Cik Fatihah telah menyampaikan sedikit cenderamata kepada Encik Abdullah kerana sudi meluangkan masa dengan kami serta berkongsi pengetahuan berkaitan bidang ini. Setelah menyampaikan cenderamata, kami pun bersurai.
Penamatan program sesi di ladang.

REFLEKSI
Fatihah
Saya tak suka sangat kucing, tapi bila dengan kambing, saya rasa seperti ada hubungan yang tak dapat diungkapkan. Comel pulak tu!

Sylvester
Saya berasa amat kagum dengan Pak Dollah yang dapat mengawal semua kambing di kandang kambing ini. Walaupun kelihatan serba kekurangan tetapi Pak Dollah menggunakan cara sendiri dan tidak menggunakan sebarang suntikan untuk membesarkan kambing ternakannya dengan cepat, cara pengurusan Pak Dollah yang beretika dan semangatnya amat saya kagumi.

Emy
Ini adalah salah satu sesi yang paling saya gemari. Walaupun mereka agak berbau tetapi kambing-kambing milik Pak Dollah sangat jinak dan comel. Kami sempat lagi membuat satu filem pendek bersama anak kambing di dalam kandang kambing hehe.

Shazelin
Saya merasakan sangat teruja kerana dapat melihat dan menyentuh kambing dengan lebih dekat. Ianya merupakan mengalaman yang menarik.

Desmond
Saya berasa amat gembira semasa program ini kerana inilah pertama kali saya pergi ke ladang kambing. Saya berasa kagum terhadap Pak Dollah kerana tujuan pembukaan ladang tidak bertumpu kepada keuntungan.

Yong Xin
Saya amat teruja untuk mendampingi dengan kambing-kambing yang comel ini. Saya juga kagum dengan dedikasi Pak Cik Dollah menguruskan ladang ini sendiri.

Annabel
Saya sangat menghormati Pak Dollah kerana beliau menjaga kambing sehingga sihat dengan kesayangan dan kesabaran.

Vino
Usaha adalah tangga kejayaan.

Sabrina
Saya berasa gembira dan teruja kerana dapat memberanikan diri untuk rapat, mengangkat dan mengusap kambing di tempat ternakan ini. Kami juga mempelajari kaedah – kaedah untuk menternak kambing.

Ada
Kami berasa agak takut pada mulanya kerana ini merupakan kali pertama saya memegang kambing walau kambing-kambing sebenarnya tidak merbahaya kepada manusia. Agak lucu apabila dapat melihat gelagat dan telatah kambing-kambing ini yang sangat teruja apabila melihat kedatangan kami.

Zahirah
Saya dapat mempelajari cara untuk menternak kambing dengan betul dan menanamkan sifat kasih sayang pada haiwan.

Adilah
Walaupun kambing agak menakutkan, saya berasa teruja sepanjang program dijalankan kerana berpengalaman berinteraksi dengan kambing.

Syafina
Kami dapat menimba pengalaman yang baru disamping mempelajari sedikit sebanyak tentang pengurusan lading kambing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan