Selasa, 12 Mei 2015

Aktiviti Solat Jemaah dan Bacaan Yaasin

TARIKH: 16 APRIL 2015, KHAMIS
MASA: 7.00p.m. - 8.45p.m.


Tepat pada jam 7.30 malam kami telah menuju ke Masjid Nurul Hidayah, Kg. Seri Cheeding dari kawasan rumah sewa kami bagi menghadiri solat jemaah dan bacaan Yaasin secara beramai-ramai. Majlis solat jemaah dan bacaan Yaasin ini hanya dihadiri oleh pelajar yang beragama Islam. Kami telah bertelekung beramai-ramai sambil menuju ke masjid. Terasa bagai ingin ke masjid untuk menunaikan solat sunat terawih pada bulan Ramadhan.

Sampai sahaja di masjid, azan Maghrib pon berkumandang. Setelah Muazzin selesai melaungkan azan, kami pon menunaikan solat Maghrib secara berjemaah. Solat Maghrib pada malam itu diimamkan oleh imam dua Kg. Seri Cheeding, Imam Hj. Ma’rof bin Hj. Ahmad. Alunan suara Imam Hj. Ma’rof sangat merdu didengari kerana mempunyai pengalaman yang agak lama ketika bertugas sebagai imam.

Seusai solat Maghrib, kami meneruskan lagi majlis dengan bacaan surah Yaasin beramai-ramai sementara menunggu masuknya waktu fardhu Isyak. Sambutan daripada penduduk kampung agak memuaskan kerana yang hadir dalam majlis bacaan Yaasin itu tidak mengira jantina dan umur. Namun begitu, terdapat juga segelintir kanak-kanak yang tidak berkeinginan untuk menyertai majlis bacaan Yaasin itu. Mereka hanya membuat bising semasa majlis bacaan Yaasin diadakan walaupun telah dinasihat oleh beberapa golongan bapa-bapa yang hadir pada malam itu.

Kanak-kanak turut menghadiri majlis pembacaan Yaasin.

Para ibu khusyuk membaca Suurah Yaasin

Kira-kira pada jam 8.30 malam, azan Isyak pon berkumandang. Kami pon segera menunaikan solat Isyak secara berjemaah kerana akan berlangsungnya majlis penutup di Dewan Masjid Nurul Hidayah pada jam 9.00 malam. Setelah imam selesai membacakan doa, kami pon bersalam-salaman dengan jemaah-jemaah yang lain sambil beramah mesra seketika. Seterusnya kami pon bergegas bersiap-siap ke dewan masjid bagi menghadiri Majlis Penutup Program Jalinan Masyarakat.

REFLEKSI
Fatihah
Terharu sangat sebab ramai penduduk kampung yang boleh datang. Anak yatim pun datang untuk bagi sokongan.

Emy
Saya dapat bertemu dengan jemaah yang menghadiri majllis bacaan Yaasin dan dapat merapatkan lagi hubungan silaturahim dengan penduduk kampung. Jamuan ringkas selepas itu juga mempunyai hidangan yang sangat enak.

Shazelin
Bacaan Yassin dan Solat Jemaah sangat digalakkan di dalam Islam, saya merasakan sangat gembira kerana dapat bersama-sama membaca Yassin dengan penduduk Kampung Seri Cheeding.

Sabrina
Saya terharu kerana anak-anak yatim yang kami jemput turut hadir membaca yasin dan bersolat jemaah bersama. Ramai juga penduduk kampung yang turut serta dalam program ini.

Ada
Saya merasakan lebih tenang dan menghilangkan stress apabila dapat mendekatkan diri kepada Tuhan. Segala penat lelah semasa menjalankan pelbagai aktiviti pada hari-hari sebelumnya hilang seketika. Banyak manfaatnya jika kita sentiasa mengamalka solat jemaah dan bacaan Yaasin.

Zahirah
Saya berasa amat gembira keranan dapat berkumpul bersama-sama penduduk kampung dan rakan-rakan SPAS yang lain.

Adilah
Saya berasa kerana dapat beramah mesra dengan jemaah-jemaah perempuan yang hadir pada malam itu. Termasuk juga adik-adik dari Rumah Amal Anak Yatim YPIN dan Kak Ema.

Syafina
Kami dapat mengisi sifat kerohanian dalam diri di samping dapat  memupuk sifat rendah diri dalam peribadi masing masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan