Selasa, 12 Mei 2015

Pertandingan Mewarna

TARIKH: 15 APRIL 2015, RABU
MASA: 8.00a.m. - 10.00p.m.


Kami tiba di Dewan Dato’ Hormat sekitar pukul 7:45 malam. Namun, kanak-kanak dan ibu bapa mereka sudah pun berada di dewan tersebut. Pada mulanya, kami semua agak menggelabah kerana kami tidak menyangka bahawa akan ada ramai penduduk kampung yang sudi menyertai aktiviti yang kami jalankan memandangkan aktiviti ini dijalankan pada sebelah malam tetapi sambutan yang diberikan oleh penduduk Kampung Seri Cheeding amat luar biasa. 

Ramai peserta yang menyertai pertandingan.
Setelah selesai proses pendaftaran para peserta yang mengambil masa hampir setengah jam kerana bilangan peserta yang terlalu ramai iaitu hamper seratus lebih peserta, akhirnya pertandingan mewarna dapat dimulakan.

Namun, sekali lagi kami menghadapi masalah kekurangan pensil warna dan kertas mewarna, ditambah lagi dengan karenah kanak-kanak yang ada yang menangis dan ada juga yang mengantuk kerana terpaksa menunggu lama sebelum kertas mewarna dapat diberikan kepada mereka. Akhirnya, berkat kesungguhan para fasilitator menenangkan keadaan dan bantuan dari JKK Kampung Seri Cheeding disamping toleransi yang diberikan oleh para ibu bapa, kami berjaya juga meneruskan pertandingan ini dengan lancar. Kami amat terhibur melihat keletah kanak-kanak tersebut dan kesungguhan yang ditunjukkan walaupun sekadar pertandingan mewarna.

Pertandingan mewarna ini terbahagi kepada dua kategori iaitu kategori 1 untuk kanak-kanak yang berumur 9 tahun hingga 7 tahun manakala kategori 2 untuk kanak-kanak berumur 6 tahun hingga 4 tahun.


Kategori 1.
Kategori 2.

Bagi kategori 1, tempat pertama dimenangi oleh adik Safiyah, tempat kedua adik Amylia dan tempat ketiga adik Aina. Manakala, bagi kategori 2, tempat pertama dimenangi oleh adik Erniesya, tempat kedua adik Samad dan tempat ketiga adik Nurin. Hadiah-hadiah tersebut disampaikan oleh ketua kampung, Kampung Seri Cheeding, En. Hassan sambal diiringi oleh pengarah projek Jalinan Masyarakat SPAS, Nurul Fatiha. Sekalung tahniah diucapkan kepada para pemenang dan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menjayakan pertandingan ini.


Kanak-kanak bertungkus-lumus mewarna.

Suasana pertandingan mewarna.
REFLEKSI
Fatihah
Saya suka tengok muka budak-budak yang gembira sebab dapat jajan. Comel sangat! Terima kasih mak ayah sebab sudi datang!

Sylvester
Sambutan pada malam itu sangat memberansangkan dan keadaan menjadi sedikit tidak terkawal apabila adanya budak kecil yang menangis dan bahan melukis tidak cukup. 

Emy 
Saya dan kawan-kawan terkejut jugaklah sebab belum lagi bukak pintu dewan dah ramai budak-budak dan ibubapa yang menunggu. Walaupun agak kelam kabut untuk setup tapi segalanya berjalan dengan lancar. Saya tak mampu nak komen banyak pasal pertandingan mewarna sebab saya in charge di sesi motivasi.

Shazelin
Saya merasakan aktiviti mewarna merupakan aktivti yang terbagus dilakukan untuk budak-budak di kampung Seri Cheeding.

Desmond
Taniah kepada peserta yang berjaya mendapatkan hadiah! Syabas juga kepada peserta-peserta lain yang telah mencuba. Saya berasa aktiviti ini agak lancar tetapi hadiah makanan ringan macam tidak cukup.

Yong Xin
Dalam aktiviti ini, kami hendak menguruskan dua kumpulan budak yang berlainan umur iaitu darjah bawah dan darjah atas. Kami tidak pernah menjangka sambuatan yang begitu kuat daripada penduduk kampung. Walaupun proses itu tidak sebegitu lancar tetapi saya berasa sangat puas hati dengan keputusan yang kami capai.

Annabel
Saya berasa teruja dan gembira kerana penyertaan budak-budak yang sangat banyak adalah di luar jangkaan saya.

Vino
Dapat mempelajari cara untuk berinteraksi dengan kanak-kanak.

Sabrina
Saya bertugas untuk pertandingan mewarna. Saya perlu memantau dan memastikan kanak – kanak yang terlibat dengan pertandingan mewarna ini tidak mengalami sebarang masalah namun penyertaan kanak – kanak dalam pertandingan itu diluar target kami iaitu hampir 3 kali ganda lebih daripada apa yang kami jangkakan.

Ada
Semasa aktiviti ini berlangsung, kami berasa agak tertekan atas faktor bahan yang tidak mencukupi. Walaupun begitu, keadaan dapat dikawal dan semua peserta berpuas hati dengan layanan kami. Pada pendapat kami, agak sukar sebenarnya aktiviti ini diadakan serentak dengan aktiviti motivasi kerana kedua-duanya aktiviti melibatlkan kanak-kanak.

Zahirah
Saya dapat mengenali dan mengetahui cara untuk menangani masalah dengan lebih baik dan cara untuk melayan karenah kanak-kanak.

Adilah
Sambutan pada malam itu sangat memberansangkan dengan penyertaan seramai 114 orang. Agak memenatkan.

Syafina
Kami mempelajari cara mengawal keadaan apabila berhadapan dengan kanak-kanak yang mempunyai pelbagai karenah disamping dapat mengatasi masalah dari segi kekurangan bahan yang diperlukan semasa pertandingan dijalankan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan