Selasa, 12 Mei 2015

Mempelajari Cara Pengurusan Ladang Kelapa Sawit

TARIKH: 16 April 2015, KHAMIS
MASA: 9.30a.m. - 12.00p.m.


Koperasi Membeli dan Membuka Tanah Seri Cheeding Berhad telah ditubuhkan pada tahun 1958. Syarikat ini telah diasaskan oleh Encik Maroof. Misi En. Maroof adalah untuk menjadi pembekal kelapa sawit yang segar dan berkualiti. Dengan itu, beliau telah mengupah 9 orang pekerja permit , 7 orang pekerja tempatan dan juga seorang pembantu untuk menguruskan ladang kelapa sawit tersebut.

Seterunya, kami bertemubual dengan Encik Maarof yang merupakan pemilik Ladang Kelapa Sawit dan juga seorang peniaga. Beliau memiliki ladang kelapa sawit yang seluas 3.5ekar yang terletak di Kampung Seri Cheeding dan sebuah ladang kelapa sawit yang terletak di Sungai Buaya yang seluas 97ekar. Maka 1 ekar tanah merangkumi 35 buah pokok kelapa sawit.

Seterusnya, pembantu ladang kelapa sawit telah memberi penerangan tentang cara menanam dan penuaian kelapa sawit. Bernih yang digunakan adalah bernih berkualiti dan dibeli dari Syarikat Sime Darby. Setiap pokok kelapa sawit akan matang selepas pokok tersebut ditanam selama 3 tahun. Selepas itu, pokok tersebut akan mula dituai selama 25 tahun. Manakala, penuaian kali kedua akan dilakukan selepas 15 bulan. Pokok kelapa sawit mempunyai perosak yang bernama ulat bungkus dan juga kumbang tanduk yang akan menyerang pada waktu malam.

Pembantu ladang kelapa sawit sedang memberi penerangan tentang cara menanam dan penuaian kelapa sawit.

Ladang kelapa sawit ini juga ada sistem peparitan yang unik supaya dapat menampung kehidupan pokok-pokok kelapa sawit, iaitu sistem tiga segi. Selepas itu, pekerja ladang kelapa sawit  telah menunjukkan kami peralatan yang digunakan untuk menuai kelapa sawit. Pahat (4 – 5 inci lebar) disambung pada batang paip besi adalah digunakan untuk pokok kelapa sawit muda yang tingginya kurang 4 meter manakala sabit penuai adalah digunakan untuk pokok tinggi yang melebihi 4 meter. Apabila buah kelapa sawit matang, ia akan jatuh dan menunjukkan warna yang merah.

Pembantu ladang kelapa sawit sedang menerangkan sistem peparitan yang unik yang bernama sistem tiga segi.
Proses penuaian perlu mengambil beberapa hari untuk disiapkan oleh tenaga manusia. Selepas penuaian, buah kelapa sawit akan dihantar ke kilang untuk diproseskan dan dijadikan pelbagai produk yang berguna.

Fatihah sedang menuai buah kelapa sawit.
Sylvester sedang mengangkat buah kelapa sawit. 

hasil penuaian kelapa sawit.
REFLEKSI
Fatihah
Kemahiran saya untuk kait buah kelapa sawit tu perlu digilap lagi. Mana tahu jodoh saya orang yang kerja ladang. Boleh tolong!

Sylvester
Seronok sangat pertama kali pergi ke ladang kelapa sawit. Kerja di ladang kelapa sawit nampak mudah tetapi amat memerlukan kemahirannya agar dapat menjalankan tugas dengan cepat dan tepat.

Emy 
Saya tak banyak sangat pun involve dalam aktiviti ini sebab takut sengat sabit yang tajam. Cuma sempat juga ajukan soalan kepada peladang di sana. Beliau juga membenarkan kami membawa pulang beberapa biji buah sawit untuk di masak dan di makan. Tetapi perkara yang paling best dalam aktiviti ini ialah makanan di kantin koperasi. Sambal dan ika bakar sangat sukar untuk saya lupakan keenakannya.

Shazelin
Saya merasakan sangat gembira dapat melihat dan mencuba diri sebagai peladang kelapa sawit. Saya tidak menjangkakan yang petandingan mewarna mendapat sambutan yang meriah.

Desmond
Saya telah belajar cara menuai buah kelapa sawit dan cara mengangkat buahnya. Selain itu, pihak koperasi juga menerangkan sistem perparitan kepada kami. Saya juga mendapati bahawa modal untuk membuka ladang kelapa sawit sangat tinggi. Keuntungan daripada perniagaan ini memerlukan masa yang panjang.

Yong Xin
Industri minyak sawit negara kita merupakan antara dua yang paling besar di seluruh dunia. Saya berasa teruja dapat peluang memperhatikan cara operasi ladang kelapa sawit serta dapat mencuba sesi “hand-on” untuk menoreh getah. Memanglah tidak mudah untuk buat kerja seperti ini.

Annabel
Saya mengalami pengalaman yang istimewa kerana saya dapat mempelajari ilmu tentang pengurusan lading kelapa sawit.

Vino
Mendapat pelbagai pengetahuan berkaitan penanaman tanaman sawit seperti cara menuai buah sawit dari pokoknya.

Sabrina
Saya amat berterima kasih kepada pihak koperasi kerana melayan kerenah kami, menjawab semua soalan yang dikemukakan serta mengajar cara-cara mengait buah sawit. Saya juga teruja kerana diberi peluang mencipta pengalaman mengait buah sawit.

Ada
Aktiviti ini sangat menarik dan lain daripada aktiviti yang sebelumnya kerana aktiviti ini agak mencabar. Kami diajar untuk memotong kelapa sawit dengan menggunakan alat yang tajam dan berat. Kami dapat mempelajari banyak input yang menarik tentang kelapa sawit seperti buah kelapa sawit selamat dimakan begitu sahaja.

Zahirah
Saya dapat mempelajari cara penanaman dan penjagaan pokok kelapa sawit.

Adilah
Banyak pengalaman dan ilmu yang boleh didapati sepanjang lawatan. Kami semua bersemangat ingin mencuba setiap aktiviti.

Syafina
Kami dapat menimba pengalaman yang baru disamping mempelajari sedikit sebanyak tentang pengurusan ladang kelapa sawit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan